Blog


Mała i duża motoryka dziecka

22-10-2017


Motoryka oznacza sprawność fizyczną. W kontekście rozwoju dzieci to pojęcie nabiera poważnego znaczenia – często słyszymy, że mała lub duża motoryka wpływa na prawidłowy rozwój malucha. Czym jest duża, a czym mała motoryka dziecka i jak wygląda proces ich kształtowania się?

Proste rozróżnienie, zupełnie odmienne umiejętności

Duża motoryka określa poziom sprawności fizycznej ciała. Z kolei mała motoryka odnosi się do tego, jak bardzo sprawne są dłonie i palce malucha. Te dwa aspekty wzajemnie się uzupełniają, a ich zrównoważony rozwój sprawia, że dziecko zyskuje coraz nowsze umiejętności. Ludzkie ciało musi wykształcić swoją sprawność, dlatego ruch jest tak ważnym elementem rozwoju u dzieci. Skakanie, kucanie, łapanie piłki poprawia umiejętność pisania, lepienia z plasteliny czy chwytania przedmiotów – rozwój dużej motoryki jest warunkiem rozwoju zdolności manualnych, nigdy zaś na odwrót.

Jak rozwija się duża motoryka?

Z pierwszymi miesiącami życia dziecko dąży do tego, by rozwijać swoją ogólną sprawność. Półroczne maluchy podnoszą główkę, siadają z pomocą dorosłych oraz przewracają się w łóżeczku. Kilka miesięcy później zaczynają chodzić na czworaka, wdrapują się na schody oraz chcą samodzielnie stać. Dwulatek próbuje już kucać, biegać i całkiem sprawnie korzysta ze schodów. Czterolatek może chodzić tyłem, stawać na palcach oraz pokonywać wzniesienia biegnąc. Przedszkolak gra w piłkę, a także sprawnie wykonuje sekwencje różnych ruchów.

Mała motoryka – jak wygląda zdobywanie kolejnych zdolności?

Ćwiczenie małej motoryki rozpoczyna się u malucha wraz z pierwszymi próbami chwytania tego, co widzą – chociażby noworodki często łapią za palec mamy czy taty. Po przekroczeniu pierwszego roku życia zaczynają podnosić przedmioty z podłogi lub wyjmować je z pojemników. Dwulatki podejmują pierwsze próby posługiwania się sztućcami, a także coraz sprawniej bawią się piłką. Dzieci w wieku trzech lat chcą już same myć się czy ubierać. Jako czterolatki mają już o wiele bardziej precyzyjne ruchy, co pozwala im korzystać z narzędzi. Przed pójściem do przedszkola dziecko powinno opanować podstawowe umiejętności związane z dbaniem o siebie – jest to samodzielne jedzenie, mycie rąk, zakładanie butów czy korzystanie z toalety.


Powrót do Bloga
Copyright © 2012-2015 Przedszkole Bright Child
Wykonanie: pxdesign.pl