Blog


Jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem nocnym?

16-11-2017
Zaburzenia snu są zjawiskiem charakterystycznym dla wieku dziecięcego. Maluchy posiadają wszak bujną wyobraźnię, a także bardzo emocjonalnie reagują na każde wydarzenie w ich życiu, co razem może skutkować problemami ze snem. Czym innym są jednak lęki nocne, a czym innym koszmary trapiące nasze dzieci. W jaki sposób odróżnia się te dwa zjawiska oraz jak rodzic powinien na nie reagować?

Lęki nocne czy koszmary?

Lęki nocne u dzieci pojawiają się do półtorej godziny od momentu zaśnięcia. Maluch zaczyna trząść się, krzyczeć albo siada na łóżku. Mimo że wydaje się być obudzonym, to pozostaje nieprzytomny, czyli nie reaguje na głos lub dotyk rodzica. W trakcie napadu lęku nocnego nie powinniśmy dobudzać dziecka – może to skończyć się tym, że maluch odzyska świadomość będąc w stanie głębokiego i niewytłumaczalnego przerażenia. Napad nocnego lęku trwa jedynie kilka minut, a rano maluch nie pamięta o całym wydarzeniu. Z kolei koszmary nocne prowadzą do gwałtownego i całkowitego wybudzenia się dziecka, które zanosi się przy tym płaczem lub krzykiem. Powody koszmarów nocnych mogą być różne – raz jest to stres wynikły ze sporych zmian w życiu dziecka (przeprowadzka, zmiana szkoły, pojawienie się rodzeństwa, rozłąka z bliską osobą), zaś innym razem nasza pociecha widzi w snach potwory z bajek czy gier. Pojawienie się koszmaru nocnego stwarza późniejszy problem zaśnięciem.

Lęki nocne u dzieci – jak im przeciwdziałać?

Sporadycznie epizody lęków nocnych nie są powodem do zmartwień. W miarę dorastania dzieci coraz rzadziej cierpią na tego typu ataki. Naszą uwagę powinna zwrócić sytuacja, w której lęki nocne pojawiają się częściej niż jeden raz w tygodniu u dziecka, które ma mniej niż 3 lata lub gdy u starszego potomka dochodzi do tego typu ataków więcej niż dwa razy w miesiącu. W takiej sytuacji powinniśmy zgłosić się do specjalisty, który pomoże ustalić przyczynę problemów ze snem. Tym, co pomaga przeciwdziałać lękom nocnym, jest zapewnienie maluchowi poczucia bezpieczeństwa, ustalenie regularnej pory chodzenia spać, a także zadbanie o higienę snu. Sypialnia powinna być przewietrzona, telewizor czy komputer musi być wyłączony. Maluch powinien iść do łóżka w stanie wyciszenia i spokoju.


Powrót do Bloga
Copyright © 2012-2015 Przedszkole Bright Child
Wykonanie: pxdesign.pl