Blog


Rozwój psychomotoryczny dziecka - jak powinien przebiegać?

11-02-2016
Rodzice z dumą obserwują, jak ich dziecko rośnie i codziennie zaskakuje nowymi umiejętnościami. Każde dziecko rozwija się jednak we własnym tempie, a uważna obserwacja tego procesu może pomóc w odpowiednio wczesnej diagnozie ewentualnych nieprawidłowości. Jak zatem powinien wyglądać prawidłowy rozwój ruchowy i psychiczny dziecka?

Prawidłowy rozwój warunkowany jest nie tylko genami, ale przede wszystkim środowiskiem. Dobre warunki bytowe oraz kontakt z różnorodnymi bodźcami (kolory, dźwięki, zapachy, nowe miejsca i ludzie) sprawiają, że dzieci szybko nabywają umiejętności lingwistyczne, społeczne i motoryczne.

Rozwój w zakresie małej motoryki zaczyna się od prób chwytania. Dwu- czy trzylatek chętnie bawi się klockami i rysuje, a już jako pięciolatek stara się zapiąć guziki. Duża motoryka dziecka rozwija się od prób raczkowania i chodzenia. Starsze dziecko już znacznie lepiej radzi sobie z poruszaniem się oraz utrzymywaniem równowagi ciała. W wieku przedszkolnym zwiększa się również koordynacja i złożoność ruchów.

Dziecko, którego rozwój przebiega prawidłowo, to dziecko ciekawe świata, nawiązujące relacje z innymi, kreatywne. Kilkulatek swobodnie się wypowiada, zna znaczenie niektórych pojęć abstrakcyjnych, wzrasta jego zdolność kojarzenia i zapamiętywania faktów. Starsze przedszkolaki często mogą już opanować czytanie i pisanie literek.

Choć nie można wskazać sztywnych ram czasowych, w których dzieci powinny nabywać dane umiejętności, świadomość istnienia pewnych „kamieni milowych” w rozwoju psychomotorycznym może pomóc rodzicom w identyfikacji i wyeliminowaniu zaburzeń na wczesnym etapie.


Powrót do Bloga
Copyright © 2012-2015 Przedszkole Bright Child
Wykonanie: pxdesign.pl