Blog
Co robić, gdy dziecko nie chce iść do przedszkola?
24-02-2016
Samodzielność przedszkolaka w większości przypadków objawia się na 3 różnych płaszczyznach, spośród których pierwsza dotyczy zdolności do samoobsługi, a także umiejętności ogólnego porządkowania własnego otoczenia, druga skupia się na pewnej samodzielności umysłowej (zarówno w trakcie zabawy, jak i nauki), zaś trzecia nawiązuje do coraz swobodniejszego funkcjonowania w społeczeństwie.
Okres przedszkolny powinien zapewniać dziecku jak najwięcej okazji do rozwijania i doskonalenia wymienionych umiejętności. Ważne jest to, aby w proces ten angażowali się zarówno rodzice, jak i opiekunowie przedszkolni, zapewniając maluchowi jak najbardziej komfortowe i bezpieczne warunki poznawania świata. Bardzo stymulujące są tutaj wspólne zabawy, zarówno te ruchowe, jak i stacjonarne, podczas których dorosły powinien stwarzać dziecku coraz to większą przestrzeń do działania, cały czas jednak czuwając i będąc w pogotowiu, w razie gdyby malec potrzebował wsparcia. Dziecko należy traktować poważnie i tak też podchodzić do jego pierwszych prób samodzielnego spożywania posiłków, ubierania, czy nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Dużą rolę odgrywają tutaj pochwały, a także pokazanie maluchowi, że ma prawo do błędów.
Dziecko, aby mogło się harmonijne rozwijać, potrzebuje czuć się bezpieczne i wiedzieć, że w razie trudności zawsze otrzyma pomoc i wsparcie ze strony opiekuna. Taka stabilność pobudza malucha do eksplorowania i odkrywania świata, dzięki czemu każdego dnia staje się on coraz bardziej samodzielny.
Powrót do Bloga